Žíti [žiji]: v Kral. bibli vždy jen živ býti; živý. Ve SZ-ě jsou tak překládány výrazy s-r-d [= uniknouti zkáze,
Josh 8:20 ;
Josh 10:20; uniklý, ten, kdo vyvázl,
Num 21:35;
Deut 3:3;
Josh 10:30 ,
Josh 10:33 ,
Josh 10:37 ,
Josh 10:39n ;
Josh 11:8;
2Kgs 10:11], néfeš [= duše, život,
Josh 11:11: »Pobili také všechen život v něm«], nešámá [= dech,
Josh 11:11: »Nezůstalo, co by dýchalo«], mágôr [= putování, pobyt;
Gen 47:9 v překladu Sicherově: »Nedosáhly dnů let života otců mých za jejich putování«] a šálôm [= pokoj, prospěch. Karafiát překládá
2Sam 18:32: »Dobře-li se má syn Absolon?«], nejčastěji však jde o odvozeniny kořene ch-j-h [= žíti, býti živ, zůstati na živu]. Kořen ch-j-h označuje především fysický, organický *život, existenci v protikladu ke smrti, nebo existenci ať už lidí nebo zvířat, projevující se v samočinném pohybu a činnosti.
Eccl 9:4 mluví o tom, že lépe je živému psu než mrtvému lvu,
Exod 21:35 staví v protiklad zvíře živé a zabité;
Josh 8:23;
2Kgs 7:12 ;
2Kgs 10:14 mluví o zjímání ž-ých králů a královských princů. Eva je nazývána matkou všech ž-ých [
Gen 3:20], t. j. všech lidí. »Země živých« [
Ps 27:13 ;
Ps 52:7 ;
Ps 116:9;
Isa 38:11 ;
Isa 53:8;
Ezek 26:20 ;
Ezek 32:32], t. j. přebývajících na zemi. »Světlo živých« [
Job 33:30;
Ps 56:14] = světlo, jež mohou vnímat jen živoucí tvorové anebo *světlo života. »Duše živá« [
Gen 1:20n ;
Gen 9:10 ,
Gen 9:12;
Lev 11:10; sr.
1Cor 15:45;
Rev 16:3] = živá bytost, živý tvor. »Býti živ« často ve smyslu zůstat na živu, na př.
Gen 12:13 ;
Gen 19:20 ;
Gen 20:7;
Ezek 18:28. Podle
Deut 5:24 ,
Deut 5:26 ten, kdo mluví s Bohem, nemůže zůstat na živu [sr.
Deut 4:24 ;
Deut 9:3;
Heb 12:29]. Jindy znamená obrat »býti živ« být šťasten, míti se dobře [
Deut 8:1 ;
Deut 30:16;
Neh 9:29], okřáti, ožíti [
Ps 22:27], takže pozdrav »Živ buď!« [naše »ať žije!«] je přáním všeho dobra [
1Sam 10:24;
2Sam 16:16;
1Kgs 1:31;
Neh 2:3]. »Žíti v něčem« [
Gen 27:40] = opírati se o něco, žíti z něčeho. »Žíti podle něčeho« [
Ezek 33:19] = žíti na základě něčeho, říditi se něčím [soudem a spravedlností].
Deut 8:3 praví, že ne samým chlebem živ bude člověk, ale vším tím, což vychází z úst Hospodinových [
Matt 4:4]. Snad na to navazuje
Isa 38:16, jež Karafiát překládá: »Pane, tím [t. j. milostivým slovem Božím] živi budou, a v tom jest všelijak [t. j. v každém směru] život dýchání mého, žes mi zdraví navrátil a mne při životu zachoval«.
Ezek 16:6 mluví o poskvrnění Izraele krví. Nebylo naděje na další život. Ale Bůh ve své milosti nechce dopustit, aby Izrael zahynul ve svém opovržení. Stačí jeho slovo, jež je rozkazem: »Ve své krvi živa buď« [dcero jerusalemská], t. j. přes svou poskvrněnost zůstaň při životu [sr. 18,23; 33,11 a Poznámky Kral.]. Podle
Hag 2:4 *spravedlivý bude živ oddanou důvěrou v Boží zaslíbení a tímto spoléháním na Boha bude znovu a znovu uchováván při životu. Na tomto verši založil Pavel své učení o *ospravedlnění z víry [
Rom 1:17;
Gal 3:11; sr.
Heb 10:38].
Ps 58:10 překládá Zeman: »Dříve než si vaše hrnce uvědomí bodlák [t. j. než pocítí žár hořícího bodláku], smete to [Bůh], ať je to syrové [Kral. »za živa«], ať je to ve varu«.
Lev 13:14nn mluví o živém masu, jež se objeví na ráně, vyhnilé malomocenstvím až po maso. »Živá voda« [
Gen 26:19;
Lev 14:5nn ;
Lev 15:13;
Num 19:17;
Song 4:15] = tekoucí, pramenitá voda; obrazně ve smyslu životodárný o Bohu jako o pramenu spásy u
Jer 2:13 [sr.
Ps 36:10;
Jer 17:13;
Zech 14:8;
John 4:10;
Rev 21:6 ;
Rev 22:1]. V tom smyslu jest rozuměti nz obratům živý chléb [
John 6:51] = chléb, dávající život, živá slova [
Acts 7:38], živé slovo Boží [
Heb 4:12;
1Pet 1:23] = účinné slovo Boží, ž-á cesta [
Heb 10:20], ž-ý kámen [
1Pet 2:4n], ž-á naděje [
1Pet 1:3] = životodárná cesta, kámen, naděje. Ž-á oběť [
Rom 12:1] = oběť, při níž se neobětuje maso mrtvého zvířete, nýbrž život obětujícího, odevzdaný milosrdnému Bohu v Ježíši Kristu zjevenému.
Má-li Bůh ve SZ i v NZ-ě přívlastek živý, zdůrazňuje se tím nejen trvalá jsoucnost na rozdíl od mrtvých, ve skutečnosti neexistujících božstev [
Deut 5:26;
Josh 3:10; sr.
1Kgs 18:26nn;
Isa 8:19;
Acts 14:15;
2Cor 3:3 ;
2Cor 6:16;
1Thess 1:9;
1Tim 3:15 a j.], nýbrž zvláště jeho spasitelná činnost, která jej zjevuje, na niž je naprosté spolehnutí a jež dává pravý, skutečný život [
Num 14:21;
Deut 32:40;
John 6:57;
Rom 14:11]. Ž-ý Bůh je jednající, uplatňující se Bůh, který provádí své spasitelné plány i trestající soudy [
Deut 32:40n, sr. 30,20,
Dan 5:23;
Job 19:25;
Matt 16:16 ;
Matt 26:63] nejen v dějinách, ale i v životě jednotlivců. Právě proto se žalmisté a proroci často dovolávají ž-ého Boha [
Ps 42:3 ;
Ps 84:3, sr.
1Tim 4:10 ;
1Tim 6:17 a j.] a úcta před ním a pokorná poslušnost je jim samozřejmostí [
Jer 10:10;
Dan 6:26n, sr .
Rev 4:9n ;
Rev 15:7], zatím co lhostejnost k němu, utrhání jeho jménu, převracení jeho slov a odstupování od něho pokládají za hřích, který zcela určitě bude potrestán [
1Sam 17:36;
2Kgs 19:4 ,
2Kgs 19:16;
Isa 37:4 ,
Isa 37:17;
Jer 23:36;
Heb 3:12 ;
Heb 10:31]. Agar nazvala Boha, který se jí spasitelně zjevil u studnice, »Živým, vidoucím ji« [
Gen 16:14 ;
Gen 24:62 ;
Gen 25:11]. Také Nabuchodonozor nazývá Boha, jehož moc zakusil, »Živým«, a Daniel slyšel ve svém vidění přísahat muže, oděného lněným rouchem, skrze »živého na věky« [
Dan 7:7]. Jméno Jahvé [
Exod 3:14] naznačuje, že jde o živého, jednajícího Boha [*Hospodin]. Izraelci byli pyšní na to, že jsou nazýváni syny Boha silného, živého [
Hos 1:10].
Obratu »živ jest« se užívalo často v přísežních formulích. Přísahalo se při životě lidí [
Gen 42:15n;
2Sam 15:21] ve smyslu »tak jistě, jako žije ten a ten«, i při životě vlastní duše, ale také při životě božstev i Boha [
Ruth 3:13;
1Sam 1:26 ;
1Sam 14:39 ,
1Sam 14:45 ;
1Sam 17:55 ;
1Sam 20:3 ;
1Sam 25:26;
2Sam 2:27 ;
2Sam 11:11 ;
2Sam 14:11;
2Kgs 2:2;
Job 27:2;
Ps 18:47;
Amos 8:14]. Dokonce i Bůh přísahá sám při sobě [
Num 14:28;
Jer 46:18].
V NZ-ě jde téměř všude o překlad řeckého slovesa zén [» žíti, býti živ]. Může znamenat tak jako ve SZ-ě sloveso ch-j-h cítiti se dobře, býti šťasten [
1Thess 3:8], zdráv [
Mark 5:23], v převážné většině však jde o pravý, skutečný *život [
Heb 12:9]. Už ve SZ se rozlišuje v
Deut 8:3 pouhý fysický život od života, jenž má původ ve slovu Božím. V NZ-ě je tato myšlenka christologicky zahrocena. Žít, skutečně žít lze jen ve spojení s Bohem, t. j. vírou v jeho Slovo-Syna, který tento pravý život zjevil a všem věřícím jej dává [
John 6:57; 1
John 4:9]. Syn je živ skrze Otce. Proto v živém Synu [
Rev 1:18] je jediný zdroj skutečného života [
John 11:25n ;
John 14:19;
2Cor 13:4]. Je to věčný život [
John 6:51 ,
John 6:58 ;
John 11:26], život z víry [
Rom 1:17;
Gal 3:11;
Heb 10:38], ve víře v Syna Božího [
Gal 2:20], život Duchem podle Boha [
Rom 8:13;
1Pet 4:6], v němž je Kristus vším [
Phil 1:21], takže ve věřícím žije vlastně Kristus [
Gal 2:20] jako životní princip. Věřící už nežije sám sobě, ale Bohu a Kristu [
Rom 6:10n ;
Rom 14:7n;
2Cor 5:15;
Gal 2:19, sr.
Rom 6:13].
Na některých místech jde o bližší označení způsobu života. Marnotratný syn byl prostopášně živ [
Luke 15:13], Pavel žil kdysi [v dětství] bez Zákona, později jako farizeus [
Rom 6:9;
Acts 26:5]. Petrovi připomíná, že žije jako pohan, t. j. bez ohledu na obřadní předpisy SZ-a [
Gal 2:14]. Věřící nežijí už podle těla, nýbrž v Duchu [
Rom 8:12n], i když zatím žijí v těle [
Gal 2:20;
Phil 1:22], ale nežijí ve *světě, podle světa [
Col 2:20], t. j. z jeho předpokladů, sil a pravidel jako posledních norem [sr.
John 17:14nn;
2Cor 10:3], nežijí v neřestech, jež pisatel
Col 3:7 vypočítává ve 3,5, zkrátka: nežijí v hříchu [
Rom 6:2], ale zbožně v Kristu Ježíši [
2Tim 3:12;
Titus 2:12, *Pobožně].
Ú
Luke 20:38 se praví, že Bohu jsou všichni živi. Ježíš tu uvádí proti saduceům, kteří nevěřili v posmrtný život a zmrtvýchvstání, důvod z Pentateuchu, jimi jedině uznávaného. V oddíle, který nazývají Židé »Keř« [právě tak jako 2S 1 nazývají »Lučiště«, a Ez 1 »Vůz«], se vypravuje, že se Bůh zjevil Mojžíšovi jako Bůh Abrahamův, Izákův a Jákobův [
Exod 3:6;
Matt 22:32]. Bůh není Bohem mrtvých, neexistujících bytostí, ale živých. Nikdy by se nenazýval Bohem Abrahamovým, Izákovým a Jákobovým, kdyby se tito patriarchové stali jen rozpadlým prachem